Grattis Malmö

Denna dag 1437 fick Malmö sitt stadsvapen Gripen av Erik av Pommern. Detta vapen har då symboliserat Malmös styrka genom åren. Det är då hämtat från ett fabeldjur som är en korsning mellan lejon och en örn. Vi får hoppas att vi kan lyfta fram denna grip mer och damma av den. Det finns ju en ståendes på Gustav Adolfs torg på ett klot.


För att sedan fortsätta i historiespåret så hade den första Rosa Pantern filmen med Peter Sellers premiär denna dag året 1964. Det gjordes ju några uppföljare på denna. Tyvärr så gjorde även Steve Martin någon version som aldrig borde gjort iallafall inte med honom. Han har verkligen dödat charmen med Chief inspekteur Clouseu.

Det var fruktansvärt mycket bättre med Peter Sellers och tyvärr gick denna magnifika personlighet sin död till mötes 1980 i en hjärtattack. Om man vill få en bra bild av honom ska man faktiskt se honom i ett gammalt avsnitt av Mupparna där de alltid hade personliga intervjuer men där han frågade skaparen Jim Henson om att få slippa göra en personlig intervju: " Snälla låt mig slippa vara mig själv, jag kan inte vara mig själv, jag kan vara vem som helst till och med Drottningen Victoria av England och en boxare samtidigt men be mig inte vara mig själv!"


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0