Skånskt vokabulär

När jag satt och krängde min slibbiga burgare på Stippes så läste jag något intressant i en av gratistidningarna. Det var vilka skånska ord som ska åka in i ett lexikon. Jag säger då helt enkelt skit i lexikonet här får du orden du behöver!!!

Klydderöv = Strulpelle, strulig person
Abekatt = Härmapa
Ålahue= Dumhuvud, idiot
Stolpapäror = Pommes Frites
Rabba= kålrot eller så kan man kalla en sur kärring för det
Träbonnar = Trätofflor
Balle= skinka, baken
Batting = Påg = pojke, unge
Bengalo = dum, galen
Bissing = tand
Blaga = loska. När används som uttrycket " vad blagad jag är" ändras betydelsen till; Vad full jag är
Böjsor = byxor
Cockabonnar= glasögon, referens till gamla coca cola flaskor
Fitt = flott, fett
Fjälla = flickvän, flicka, fästmö
Flabb = mun, Flabba = skratta
Fubbick = fuskare, idiot
Gadd= tand
Glokitta= nyfiken kvinna
Glytt(a)= löjlig, barnslig
Himm= hem
Hoe= huvud
Hunnajävel= byracka
Håsa= strumpa
Kadong= kondom
Knudor= potatis
Korvalua= korvkiosk
Köbetänner= löständer
Lomma= ficka
Mackapär= apparat
Nylle= ansikte
Pilleknarkare= en sup
Plida= finne
Pryl= prygel, stryk
Pågaprylare= lärare
Rollebör= skottkärra
Ränneskit= diarré
Skidhus= toalett
Smocka= en träff i ansiktet
Snuda= Snok = näsa
Spåga= trästicka
Subba= nedsättande benämning på kvinna
Tollor= tofflor
Tosig= tokig
Trellholla= Trelleborg ( fotbollsstadion Tjongavallen = vångavallen)
Tösabid= Tös = flicka
Aadu= skojar du? lägg av!
Asa di hit= släpa dig hit
Ei du rent tönn= är du dum eller?
Fula sej = göra sig till
Haj po= vara duktig på
Har du slåed huet? = är du dum i huvet?
Ja blir så lack= jag blir så sur
Kiolt = coolt
Mög= skit, elände
Nåck= nog
Runn om tofflorna= berusad
Sicken= vilken, sådan
Sören= fan också

Det är de viktigaste som kan tänkas användas i det skånska språket.


Kommentarer
Postat av: Carolina

Dein mamma!
"Rabba= kålrot eller så kan man kalla en sur kärring för det"
Mahahaha! :D
Får man som inbiten 08 låna uttrycket?

2008-02-13 @ 19:09:21
URL: http://canaroli.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0